Palaudu paremmin - OSA 3

BLOGI / PALAUDU PAREMMIN - OSA 3

Hei! Tänään jatkuu palaudu paremmin tekstit! Muista lukea aiemmat osat Palaudu paremmin - OSA 1 ja Palaudu paremmin - OSA 2. Aiemmissa osissa käsittelin palautumisen fyysisiä tekijöitä ja arjen rytmittämistä oikein. Tässä osassa käsittelen palautumista sosiaalisesta näkökulmasta, ihmissuhteiden, luonnon ja itsensä toteuttamisen kautta.

Ihmissuhteet ja kosketus

Ihminen on sosiaalinen eläin, joka kaipaa ympärilleen muita ihmisiä, läheisyyttä ja kosketusta. Samalla tavalla kun uhan tunne aiheuttaa stressireaktion, aiheuttaa turvallisuuden tunteen kokeminen palautumisreaktion meidän fysiologiassa (Jaakkola, 2018). Turvalliset ihmissuhteet ovat yksi palautumisen tärkeimpiä tekijöitä. Läheiset ihmissuhteet lisäävät kokemusta tuen saamisesta, joukkoon kuuluvuudesta ja hyväksynnästä.

“Rakkaiden ihmisten läsnäolo laukaisee kehossa luontaisen rauhoittumisjärjestelmän.”

Se, että ihminen tulee kuulluksi ja nähdyksi sellaisena kuin on, rauhoittaa hermostoa ja tyynnyttää mieltä. Rakkaiden ihmisten läsnäolo laukaisee kehossa luontaisen rauhoittumisjärjestelmän, joka rauhoittaa kiertäjä- eli vagushermoa ja lisää oksitosiinin tuotantoa. Näiden vaikutuksesta sydämen syke ja hengitystiheys rauhoittuu ja verenkierto ruoansulatuselimistössä paranee. Toisin sanoen, keho siis rauhoittuu ja aloittaa palautumisprosessit.

Läheisen ihmisen osoittama myötätunto, hellä kosketus ja tuen antaminen ovat siis tärkeitä palautumisen kannalta. Saman reaktion voit saada myös lemmikkikoirasi läheisyydestä!

Täydelliset palautumispäivät

Silloin tällöin on paikallaan pitää täydellisiä palautumispäiviä. Näiden päivien aikana ei aikatauluteta mitään, vältetään töitä ja kaikkea kognitiivista työskentelyä ja keskistytään luovaan toimintaan ja itsensä toteuttamiseen. Ohjeena siis, että tee juuri sitä mitä tekee mieli: kävele ulkona jos tuntuu siltä, lue, piirrä, maalaa, kirjoita, joogaa, meditoi, mitä ikinä haluatkaan tehdä. Ideana on antaa kognitiivisten resurssien ja työmuistin palautua ja samalla antaa kehon rauhoittua ylimääräisistä stressireaktioista.

“Jos sinulla ei ole aikaa pysähtyä ja hengittää kymmentä minuuttia, sinun tulisi pysähtyä ja hengittää tunnin ajan.”

Jos stressiä on paljon, tulisi palautumispäivä olla kerran viikkoon, vähintäänkin kerran kahteen viikkoon. Ohjeena on, että jos sinulla ei ole aikaa pysähtyä ja hengittää kymmentä minuuttia, sinun tulisi pysähtyä ja hengittää tunnin ajan.

“Kirjaa palautumispäivät ja -ajat kalenteriin, jotta ne tulee varmasti tehtyä. Kurinalaisuus on avain myös palautumisessa, vaikka se saattaa oudolta kuulostaakin.”

Jos tekemistä ja tehokasta aikaa on arjessa paljon, täytyy samassa suhteessa jäädä aikaa palautumiselle - ja siitä ajasta on huolehdittava itse. Kirjaa palautumispäivät ja -ajat kalenteriin, jotta ne tulee varmasti tehtyä. Kurinalaisuus on avain myös palautumisessa, vaikka se saattaa oudolta kuulostaakin.

Luonnon vaikutus hyvinvointiin

Ihminen on ennen kaikkea eläin, joten sekä meidän keho että mieli kaipaa luonnossa liikkumista. Me kaivataan luonnonvaloa, luonnon ääniä ja tuoksuja. Luonnossa liikkuessa mieli rauhoittuu, koska se joutuu keskittymään kävelemiseen.

“Luonnossa liikkumista suositellaan usein loppuunpalamisesta toipuville, koska se on yksi parhaista tavoista … auttaa kehoa palautumaan stressistä.”

Luonnon ärsykkeet eivät aiheuta samanlaista stressireaktiota ja ne laukaisevat kehon omia palautumisjärjestelmiä samalla tavalla kun rakkaan ihmisen läheisyys. Luonnossa liikkumista suositellaan usein loppuunpalamisesta toipuville, koska se on yksi parhaista tavoista tyynnyttää mieli ja auttaa kehoa palautumaan stressistä: luonnossa olemme vähemmän alttiita turhille ärsykkeille, keinotekoiselle valolle, työpaikan ärsykkeille, sosiaalisen median aiheuttamalle paineelle ja muulle nykyajan aiheuttamalle stressille. Luonnossa saamme liikkua omassa rauhassa ja meille luonnollisessa ympäristössä.

Kokeile siis vaikka edes lyhyitä luonnossa kulkemisen hetkiä. Tämä toimii parhaiten kun sinulla ei ole päämäärää tai tavoitetta luonnolle liikkumiselle: pelkkä samoilu metsässä tekee hyvää, koska silloin sinun ei tarvitse suorittaa mitään. Ota ohjelmaan siis vaikka pieniä hetkiä, kun liikut luonnossa, tai vaikka vain seisot metsässä ja hengität - sekin toimii!

Tähän päättyy T&A:n tietopaketti paremmasta ja tehokkaammasta palautumisesta. Toivottavasti sait näistä jotain uutta kokeiltavaa arkeesi. Otathan yhteyttä, jos sinulla on jokin aihe mielessä, josta haluaisit täällä blogin puolella lukea! Palauttavaa loppuviikkoa!

❤ T

Lähteet

Jaakkola, K. 2018. Palaudu & vahvistu: Vähennä stressiä ja jaksa paremmin. Tammi: Helsinki.
Julkaistu 9.6.2020
BLOGI / PALAUDU PAREMMIN - OSA 3